donderdag 5 januari 2012

Free Motion Quilting Project



Velen van jullie zullen Leah Day's Free Motion Quilting Project kennen. Ze begon in 2009 met een project waarbij ze 365 free motion quilting motieven zou quilten en filmpjes daarvan op haar blog zou plaatsen. Inmiddels heeft ze die uitdaging afgerond en is ze een nieuw project gestart: Quilt Along Wednesday on the Free Motion Quilting Project.

In plaats van allerlei nieuwe quiltmotieven, concentreert Leah zich nu steeds twee maanden lang op bepaalde soorten quiltmotieven (a design family, noemt ze het). Elke week plaatst ze een turorial, met video, geschreven uitleg en foto's. Deelnemers kunnen hun resultaten op hun eigen blog posten en dan linken aan de Free Motion Quilting Blog. Ik ga proberen elke week mee te doen om steeds meer vaardigheid en routine te krijgen in het vrij quilten.

Elke woensdag plaatst Leah een soort les op haar blog over een bepaald quiltpatroon. Gisteren was de eerste keer en deze keer draaide het om meanderen. Leah had het meanderen in kleine stappen gehakt. Op haar blog kun je zien hoe en wat precies.

Hier zijn mijn resultaten van de eerste stappen:


Op zich ging dit best goed. Ik vond het wel prettig om het meanderpatroon een keer in stukjes te hakken en elk onderdeeltje apart te oefenen. Daarna was het de bedoeling dat je die verschillende onderdelen combineerde tot een groot meanderpatroon. Daar heb ik voor mezelf aan toegevoegd dat ik steeds kleiner wilde meanderen. Dat werd al wat lastiger.



Ik merkte dat ik vaak te snel wil. Dan ben ik eigenlijk al bezig met de volgende stap waardoor ik fouten ga maken. Ook krijg ik het altijd voor elkaar mezelf 'in een hoekje' te quilten waar ik alleen nog op een vrij onelegante manier uit kan komen.

Mezelf 'in een hoekje' gequilt.
I've put myself in a spot where I could not find an elegant way out of.
Mijn machine deed ineens ook raar: de onderdraad zat vast en de quilt trok in elkaar. Je ziet het misschien wel op de foto. Geen idee wat er nu mis ging.

De onderdraad zat vast waardoor de quilt introk.
The thread wouldn't come of the spool any more and the quilt puckered.
Ik merkte dat het goed was om zo puur technisch bezig te zijn. Mijn aandachtspunt blijft: rust. Vaak ben ik al met het volgende stukje van het motief bezig in mijn hoofd waardoor mijn handen de mist in gaan. Tegelijk is het wel belangrijk om vooruit te denken. Moeilijk om daar de balans in te vinden dus, maar oefening baart kunst!

Today I joined in with Leah Day's Quilt Along Wednesday on the Free Motion Quilting Project. Go to her blog for more information on the project.
Above you see my results for this week. The last two photo's show the problems I encountered. Furthermore, I discovered that I find it hard to concentrate on what I'm doing in the moment and at the same time plan the next move. It is good to practise like this!

5 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Knap om zo op deze manier het vrije quilten onder de knie te krijgen! Ik heb vaak naar de ontwerpen gekeken., maar omdat ik de 2 boeken van Dyanne Cevaal heb gebruik ik die vaak als ik geen vast omlijnd idee heb om te quilten. Het is prima, om heel regelmatig te oefenen. Na enige tijd gaat het haast vanzelf! Je eerste pogingen zijn nog zo gek niet!

Aart zei

Goed dat je hiermee bezig gaat! Het blijft oefenen, oefenen en nog eens oefenen, maar je zal zeker resultaat boeken. Eigenlijk is het heel relaxt werken, je moet alleen leren alleen daarmee bezig te zijn, waar je mee bezig bent. Het vooruit denken komt wel als je meer ervaring hebt. Goed bezig!!
http://quiltaart.blogspot.com

Marrie-jette zei

Gewoon doorgaan,dan komt het goed!Je kan ook wat lijnen met een potlood tekenen en die proberen te volgen,is een erg goede oefening.

Anoniem zei

Ziet er goed uit. Meanderen doe ik erg graag. En free motion quilting is echt een kwestie van oefenen en af en toe iets uithalen (soms meer dan af en toe). Ik ga bij haar op de site ook eens kijken. In de sidebar van mijn blog vind je nog een blog waar ze een keer per maand een nieuw patroon uitleggen.

meta zei

Leuk om zo te oefenen!