zaterdag 9 april 2011

Sketchbook Challenge april

Zoals elke maand, ook nu een vertaling van de Sketchbook Challenge. De originele tekst is te lezen op de Sketchbook Challenge blog.


Reiken naar nieuwe dingen – Je op hellend vlak begeven


Sinds de start van de Sketchbook Challenge, heb ik deze uitdaging gebruikt om mijn mogelijkheden te vergroten, om mijn zelfbedachte grenzen te rekken en mijn artistieke uitdrukkingsmogelijkheden uit te breiden. Uit de honderden inzendingen op flickr blijkt dat veel van jullie hetzelfde doen. Je kunt aan een tekening/schilderij/schets meestal zien of de maker op veilig heeft gespeeld of juist risico’s heeft genomen. Ik vind het heel leuk om op flickr inzendingen te zien die op het  randje zitten van het veilige en vertrouwde, op het randje van de ‘comfort zone’ van de maker.

Het thema van deze maand is Reiken naar nieuwe dingen. Dit betekent: je vaardigheden vergroten, nieuwe ideeën laten ontkiemen en onbekend terrein verkennen. De andere kant daarvan is Je op hellend vlak begeven. Dit betekent: risico’s nemen, de angst om te falen onder ogen zien, dingen doen waardoor je in je ongemakkelijkheidszone komt, je innerlijke criticus weerstaan en moedig de sprong wagen.

Je buiten je comfort zone begeven en je grenzen verleggen, klinkt allemaal leuk en aardig maar dat geldt niet voor het ongemakkelijke gevoel dat erbij hoort. Soms, als ik dingen doe waarmee ik niet vertrouwd ben, krijg ik een creatieve woedeaanval, of, nog erger, ik ga snel terug naar oude, vertrouwde dingen. Maar, als je je erin oefent dat ongemakkelijke gevoel toe te staan en moedig doorgaat (zonder te oordelen), merk je dat je er meestal door groeit. Je leert dat ongemakkelijke gevoel te herkennen als een signaal dat je op het punt staat iets nieuws te leren. Het is als het teken ‘einde bebouwde kom’ op de rand van je ‘comfort zone’.

Ik stel voor dat je deze maand probeert minstens één pagina in je schetsboek te wijden aan iets het uitproberen van iets totaal nieuws, iets dat je echt uitdaagt, zelfs iets dat angst of falen uitlokt (en ik weet dat je meer pagina’s zult voelen als je eenmaal de vrijheid van je artistieke groei hebt ervaren). Doe iets waarvan je innerlijke criticus weet dat je het niet kunt!
Bij Reiken naar nieuwe dingen bestaat geen falen of ‘kan ik niet’; als je jezelf werkelijk uitdaagt, zul je altijd verrast worden. Onthoud, alleen jij weet of je reikt naar nieuwe dingen. De veilige zone van de één is onbekend gebied voor een ander. O, en doe het met plezier!




Hier zie je twee schetsboekbladen waarop ik buiten mijn veiligheidszone ga. Ik zoek nieuwe manieren om de cirkels te gebruiken die ik in mijn schetsboek heb gedoedeld.

Je ziet ook wat werk met lagen, misschien maskers en stencils… Ik weet niet precies hoe ik wil dat deze stukken eruit komen te zien maar ik breng mezelf met opzet buiten balans. Dàt vind ik zo leuk aan het schetsboek: ik hoef niets op te lossen of een antwoord te vinden. De vraag stellen is genoeg.

Het thema van april is Reiken naar nieuwe dingen – Je op hellend vlak begeven

Geen opmerkingen: