zondag 16 januari 2011

The Brown Bag Challenge: Ruimte

Een van de quiltjes die je hier in de rechtzijbalk ziet, is ontstaan in het kader van een uitdaging: de Brown Bag Challenge. Deze uitdaging startte Margeeth, eind 2008 meen ik, voor mensen die wel "iets" wilden doen in de richting van artquilten, maar niet zo goed wisten waar ze beginnen moesten.

Ongeveer negen mensen deden mee. Om de drie maanden stuurde een van de deelnemers een pakketje stof met wat materialen en een opdracht. De eerste keer dat een uitdaging als deze plaatsvond (in Amerika) werden deze pakketjes verstuurd in een bruine papieren zak: de "brown bag", vandaar de naam.

Margeeth stuurde het eerste pakketje. Dat heb ik niet gemaakt omdat ik toen nog niet meedeed. Na die eerste keer besloot een van de deelnemers te stoppen en nam ik haar plaats in. Het eerste pakketje heeft zij heel lief naar mij doorgestuurd; het ligt nog te wachten om verwerkt te worden. Gaat nog een keer gebeuren!

Maar goed, bij de tweede ronde deed ik dus ook mee. Dat pakketje kwam van Christina. Zij stuurde wat oranje en rode stofjes, wat geverfde tyvek en een stukje lintwol. De opdracht was om een techniek of materiaal te gebruiken dat nieuw voor je was. Nou, voor mij waren de tyvek en de lintwol nieuw dus aan die opdracht had ik al snel voldaan.

Het resultaat was het quiltje Ruimte.


In het quiltje probeerde ik te verbeelden dat loslaten zorgt dat er ruimte ontstaat voor mooie ontwikkelingen, in jezelf maar ook om je heen. Een les die zich blijft herhalen. ;-)
Toen ik op zoek was naar een naam voor dit quiltje, stuitte ik op dit gedicht van Bert Schierbeek, dat ik vervolgens op de top heb geborduurd.
hoe
als je je
met
zorgeloosheid

kon omringen
en dat dat
je
ruimte

was

Een quiltje als dit mocht niet plat worden natuurlijk dus heb ik de wol en tyvek naar voren laten komen.

Ik denk erover om dit quiltje in te sturen voor de miniatuurtentoonstelling van het Quiltersgilde. Al ben ik wel een beetje bang dat de uitstekende tyvek de reis niet zal overleven. 

4 opmerkingen:

Tonny zei

Hallo Quiltidea

Ik vind dit een prachtig quiltje. Het onderwerp is goed doordacht en mooi verbeeldt waarbij je een erg goed gebruik hebt gemaakt van de voor jou nieuwe materialen.Petje af.Ik vind het ook een erg leuke uitdaging.

christina zei

DOEN!!!!! hij overleeft het wel

Janny de Roo zei

Goed inpakken en tante Pos de rest laten doen. Els en Karin zullen er blij mee zijn....!

Beth zei

You have a wonderful blog. Wish I could read what you've written, I did like the way you cataloged your tyvek experiments and you texture samples. Very nice.